"ילדה אחת אמרה לי שאני טפשה" היא אמרה בעצב.
ומה את חושבת על עצמך? שאלתי
"אולי אני באמת טפשה, איך זה שאני תמיד מסתבכת בכל מיני מצבים, בסך הכל רציתי לעזור, אמרה בקול רועד".
היא צוברת חוויות שליליות סדרתית, כל חוויה מוסיפה רובד לדימוי העצמי הנמוך.
ילדה רגישה, כל מילה חודרת פנימה, פוצעת, מדממת.
פניה נאות וקולה רך והיא כובשת פניה ברצפה.
דימוי עצמי נמוך בילדים יכול לגרום לתופעות של חרדה, הפרעות התנהגות, קשיים חברתיים ועוד... ילד שהדימוי העצמי שלו גבוה יעז יותר, ויתמודד טוב עם אתגרי היומיום. אחת המטרות בעבודה רגשית עם ילדים היא לשפר הבטחון העצמי שלהם ולהעלות את הערך והדימוי העצמי שלהם בעיני עצמם.
"את זוכרת את התרגיל שפתרת בלי כל קושי שאחרים לא הצליחו?"
"ואיך העלית רעיון מקורי לפתרון בעיה אחרת?"
"ואיזה כשרון כתיבה יש לך ! אז עכשיו, מה את חושבת על עצמך?"
בתהליך מיסגור מחדש ניתן לשנות את הפרשנות שניתנת לאירוע :
"את היחידה שבאת לעזרת חברתך – מה זה אומר עליך, על האכויות שלך, על הרגישות שלך? ואיזה לב טוב יש לך ! יש ילדים, ובמיוחד ילדים עם קשיי קשב וריכוז, רגישים יותר מאחרים, זו תכונה שמייחדת אותך, ויכולה לעזור לך בחיים".
שמתי לב שעיניה אורו, חיוך קל עלה על פניה.
"דמייני עולם קסום בו הכל אפשרי, לרגליך נעלי קסם המוליכות אותך לקניון ענק ובו חנות מראות. את נכנסת לחנות מלאת סקרנות... ושמה לב שהמראות הן מראות קסומות. וכשאת עומדת מול אחת המראות את רואה אדם שמאד מעריך ואוהב אותך המתבונן בך ורואה אותך במראה. הוא רואה את כל הדברים הנפלאים שבך, גם את אלה שהם הכי חבויים ומוסתרים. התבונני דרך עיניו מה הוא רואה בך? איך את נראית בעיניו - מה הוא מעריך בך - מה במיוחד ?"
בעיות התנהגות שונות נובעות מהערכה ודימוי עצמי נמוכים. חיזוק האמונה של האדם לגבי עצמו, ובמיוחד בילדים, תורם לבנית ערך עצמי, החשוב כל כך להתפתחות נפשית בריאה ולהצלחה בכל תחומי החיים.
תפקידם של הורים מורים ודמויות משמעותיות אחרות בחיי הילד לחזק אותו על בסיס קבוע, לעודד אותו, לראות בו את החיובי. אמונה היא כמו נבואה שמגשימה את עצמה והיא חשובה לבנית דימוי עצמי חיובי בילד.
ורדה צדיק – אימון רגשי בשילוב דמיון מודרך ו NLP, מאמנת אישית, חברה בלשכת המאמנים, מאסטר NLP ודמיון מודרך.